Resultatpremie för att uppmuntra personalen
Kollektivavtalet för anställda som arbetar hos Hansel för perioden 1.4.2023–31.3.2025 undertecknades av Hansel och YTN (De Högre Tjänstemännen). Enligt kollektivavtalet fastställer Hansels styrelse varje år beloppet och kriterierna för resultatpremien. Alla fast anställda omfattas av det systrelaterade bonussystemet efter en sex månaders provanställningsperiod.
Resultatpremien fastställs årligen av bolagets styrelse som i sin tur följer den statliga ägarens anvisningar. Styrelsens ordförande rapporterar om bolagets belöningspolicy och belöningarna för ledningen till aktieägarna vid bolagsstämman. Statens om ägare förväntar sig att företagen integrerar ansvarsfullt företagande i belöningarna. Hos Hansel kan resultatpremien för en anställd uppgå till 15 procent av årslönen, för en medlem i ledningsgruppen kan den ökas till upp till 30 procent av årslönen på grundval av exceptionellt goda prestationer. Resultatpremien utbetalas i efterskott till bolagets anställda i samband med april månads löneutbetalning och utbetalningen förutsätter ett giltigt anställningsavtal på utbetalningsdagen.
Andra än medlemmarna i ledningsgruppen kan dessutom få en så kallad engångsbonus som kan uppgå till mellan 300 och 3 000 euro. En engångsbonus får tilldelas av den verkställande direktören på grund av särskilt goda prestationer utifrån ett förslag av den närmsta chefen vid nästa löneutbetalning.
Resultatpremiekriterierna för ledningen omfattar anlitande av gemensam upphandling, kundnöjdhet, personalnöjdhet, genomförande av tillväxtstrategin (positivt rörelseresultat) och ansvarstagande. Kriterierna för personalens resultatpremie är delvis desamma: anlitande av gemensam upphandling, genomförande av tillväxtstrategin (positivt rörelseresultat) och kundnöjdhet. Sju procent av resultatpremien anknyter till medarbetarens personliga mål. För många anställda är hållbarheten ett belöningskriterium i deras personliga mål.
Nästa: Bättre introduktion
Intressant för dig
Personalsiffrorna som hjälp för ledning och utveckling
Utvecklingen av personalssiffrorna följs aktivt upp hos Hansel.
Vi fick allt bättre respons av våra intressentgrupper
Hansel mäter regelbundet kund- och leverantörstillfredsställelsen.